15 oktober 2013

Reklambild


Jag försökte göra reklam för svenska kyrkan och gjorde det genom att fota ett dop jag var på. Den här tanken hade jag innan jag var på dopet så det blev en hel del insamlade bilder därifrån. Det här blev det bästa resultatet fastän lampan över bebisens huvud förstör bilden lite. Jag tyckte den blev så perfekt som reklam när bebisen är i fokus vid det gyllene snittet, han skrattar, sträcker fram handen och kollar på någonting intressant. Det är lite så jag tycker man ska se denna bild, något som väcker ett intresse. Prästen i bilden gör det hela komplett, han tillhör bakgrunden och är en del av kyrkan. Han måste nästan vara där för att man verkligen ska se att bilden är tagen i en kyrka. Föräldrarna sitter nära varandra, mamman håller om bebisen och han vidrör sin pappa. Det ger känslor som närhet och kärlek i bilden, vilket förespråkar svenska kyrkan. Föräldrarna ramar också in bilden på ett bra sätt. Man ser inte hela dem, men det behövs inte då det är bebisen jag vill att ögat ska dras till. Man ser bara deras ryggar, vilket gör det anonymt och man kan koppla denna familj till vilken familj som helst. Det tyder på att det inte bara är denna familj, eller familjer likt denna, som är välkomna. Alla är välkomna in till den svenska kyrkan för ett dop. Det är på grund av dessa tankar jag valde denna bild och tyckte den var perfekt som reklam för svenska kyrkan.

Jag ljusade upp bebisen i photoshop för att han skulle "lysa" upp lite gentemot det andra runt om i bilden. Ögonen var svarta från början så de gjorde jag lite blå med hjälp av ett markeringsverktyg och ändrade sedan färgen. Jag ökade också skärpan på ögonen för att få dem mer klara och livliga. Jag tyckte det var bra att föräldrarna hade mörka kläder på sig så det utgjorde en fin kontrast till bebisen. Jag la en vinjettering runt om för att ändå få det lite mörkare. Jag försökte behålla den röda tonen i bilden så att den inte skulle bli alltför kall. Bilden ville jag skulle utstråla värme då röd är den rätta färgen. Texten "Välkommen till världen" såg jag på en av svenska kyrkans reklamer och använde mig därför av denna. Loggan fanns på nätet med en genomskinlig bakgrund som det är i photoshop, så det ända jag gjorde med den var att ändra texten till vit eftersom den var svart från början och sedan klistrade in den i bilden, förminskade den och satte den på plats.

2 kommentarer:

  1. Utomordentligt bra analys av bildens uppbyggnad Anna. Jag håller med dig om att lampan över bebisens huvud är störande. Det märks att du har ett tränat öga och ser bilden innan du tar den.
    Bra jobbat. Som du vet så är jag lite tveksam till om din bild hamnar i reklamfacket, jag tycker snarare att den vädjar till andra värden än de som handlar om att konsumera något.

    SvaraRadera
  2. Bra beskrivning och fin bild. Många bra tankar bakom bilden och varför du valde just den. Jag håller med om att kontrasten blev väldigt bra eftersom föräldrarna har mörka kläder på sig. Om de hade haft ljusa kläder hade nog bilden inte blivit lika bra.
    När jag såg bilden för första gången tänkte jag inte på något speciellt att människorna var vända med ryggen mot, först tolkade jag det som att det var mest riktat till barn. Men när jag läser din beskrivning att deras anonymitet står för att precis alla är välkomna så förstod jag bättre och tycker att det är en väldigt smart och fin tolkning av det.

    SvaraRadera