6 oktober 2013

Analogt foto


Vi fotade porträttfoton i studion med en Hasselbladkamera. Jag fotade 6 bilder på Sofia med den analoga kameran. Det var lite lurigt men kul att använda sig utav gammal teknik. Vi ställde in huvudljus, upplättningsljus, överljus och bakgrundsljus innan för att få bästa resultat. Kameran fick ha bländare 11 och slutartid 1/125s, så det enda jag behövde göra som stog bakom kameran var att ställa in skärpa och fokus på ögonen, vrida på kameran för att få ett bra perspektiv och visa hur jag ville att Sofia skulle sitta. Det är så mycket lättare att stå bakom kameran än framför då man ser hur bilden kommer att bli och man får bestämma själv hur man vill ha den.

Eftersom det inte var digitalt fick vi tillbringa en tid i mörkerrumet. Har varit där inne väldigt många gånger nu så känns som jag vet hur man gör precis allt, haha. Dock hade vi lite problem med att rulla upp filmen på spolen, men det löste sig. Sen fick jag mäta upp och hälla i framkallningsvätskan, stopp och fixet i bunken där filmen låg i. Vi framkallade filmen och spolade rent den med vatten i 30 min för att få bort kemikalierna.
Nu när vi hade negativet av fotona gjorde vi en kontaktkarta med miniatyrbilder av bilderna vi fotat. Då la vi filmerna direkt på ett fotopapper och över det en glasskiva för att få bra kontakt mellan fotopapper och filmen. Vi exponerade och sedan framkallade för att kunna se vilka bilder vi skulle göra en förstoring på.
När vi valt en bra bild att förstora var det lite saker att tänka på. Först måste man göra provremsor för att se vilken bländare, tid och vilket filter man ska använda sig av. Jag valde att göra min bild rätt så ljus med lite mera kontrast än vanligt för det tycker jag passar på svartvita bilder. Speciellt när Sofia hade en vit tröja på sig, då ville jag ljusa upp både den, bakgrunden och hennes ansikte men ändå ha kvar vissa skuggor. På mitt resultat hade jag bländare 11, 15s och filter 3,5.

2 kommentarer:

  1. Fint porträtt av Sofia. Bra komponerat och kopierat. Du börjar bli bra på mörksrumsarbetet och vet tydligen vad du håller på med av dina anteckningar att döma.

    SvaraRadera
  2. Väldigt utförlig och bra beskrivning. Du har gjort en väldigt bra kopiering och ljuset i bilden blev väldigt bra. Även kontrasten fick du till fint!

    SvaraRadera