11 oktober 2013

Reklamanalys


Delicato
Det första blicken fastnar på är den humoristiska texten skriven högt upp i mitten på bilden. Texten lyder: ”Äter du tillräckligt varierat?” och ser ut att föreställa glasyr. I mitten av bilden står ett kakfat med ett varierat utbud av företagets alla kakor och bakelser. Det är denna variation av kakor som texten syftar på och gör bilden rolig, eftersom en varierad kost är en trend som alla tjatar om just nu. Väldigt smart tycker jag, då man kan skratta åt bilden samtidigt som man faktiskt märker att de har mer än bara chokladbollar i sitt sortiment.

Kakorna på kakfatet är upplysta av ljus med en vinjettering runt om, vilket gör att de hamnar i fokus och att det nästan ser lite himmelskt ut. Det är många klara färger i bilden och bakgrunden gör att det blir ännu mer färgstarkt. Det gör en glad och man tittar på bilden en extra gång för att granska alla dessa färger och former. Bilden ser också väldigt hemtrevlig och mysig ut då kakfatet står på ett bord intill en vägg med den färgglada tapeten. 

Att det är en tapetliknande bakgrund gör att det ser ut som om kakfatet står på ett bord hemma hos någon som ska bjuda sina vänner på dessa kakor. Man får även en minnesbild till gammaldags konditori. Det gör att man får en mysig känsla och ett välbehag. Nästan lite inredningsaktigt och man får en lust att också ha bakelser som står hemma hos sig.

Det här är en reklam som fungerar för alla. Alla äter och alla blir någon gång lite sötsugna, speciellt när man ser denna bild. Reklamen förmedlar bra och roliga känslor vilket gör att man kommer att minnas denna reklam. Det gör att man tänker positivt om företaget Delicato, och nästa gång väljer kakor från dem när man handlar.



Loka likes passion
”Loka likes passion” är en loka-serie på tre olika smaker, flirty apricot, red-hot strawberry och stormy passion fruit. Enligt namnen låter det som att smakerna är av åtrå, häftigt begär och mycket passion. Kärlek med andra ord. Kollar man på träden i reklambilden ser man inristade hjärtan och olika texter som tyder på kärlek. Bilden ser också väldigt passionerad ut. Ljus som sipprar igenom skogens granar, färglada blommor som växer upp ur mossan och fjärilar som flyger omkring. På så sätt tycker jag att de har fått fram sitt budskap med dessa passionerade drycker. Eftersom de visar omgivningen på ett bra sätt behöver inte själva lokaflaskorna vara bildens fokus, för utan omgivningen blir det bara tre helt vanliga lokaflaskor. Nu står de på en mosskulle mitt i bilden vilket ändå visar att det är loka som utgör själva reklamen. Flaskorna lyses också upp av solljuset som vi ser i bilden och då blir det ännu mer självklart att det är Loka som är bildens mittpunkt. 

Man får känslor av mystik och bilden ser nästan lite trolsk ut. Förklaringen är att man ser tydligt att skogen inte är äkta, vilket gör det ganska sagolikt. Det blir då lite gåtfullt när man bara ser en liten del av skogen och mitt i allt står det tre lokaflaskor. Men det är nog också ett sätt att visa att vattnet är naturligt och fridfullt. Antagligen ligger skogen i Bergslagen där Hälsokällan är och jag tror det är därför Loka använder sig av skogen i sina reklamkampanjer. 

Loka har på ett bra sätt kunnat förmedla sitt varumärke och sina produkter genom denna bild. Det är en mysig bild som visar upp passion och nyfikenhet, och det är sådant som lockar kunder. Man blir nyfiken på smakerna och jag tror att det väcks ett intresse även för dem som inte gillar bubbelvatten. Loka är något som alla kan ta del utav så därför vill de nog inspirera så många som möjligt och göra dessa reklambilder naturella så att de passar för alla. Dock tror jag nog att denna bild lockar tonåringar mest just för att det är lite ungdomligt att rista in sina namn i träd sådär. Men alla får nog känslan av att vilja testa dessa lokasmaker.

3 kommentarer:

  1. Utförliga och omfattande bildanalyser Anna. Du kanske inte får med riktigt alla aspekterna utifrån frågeställningarna men du har definitivt sett bilderna.

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra analyser där du får med det mesta! Intressanta och fina bilder du valde till analyserna också, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Kan jag ta det där med Loka och lämna in den som min reklamanalys

    SvaraRadera