31 januari 2013

Yrkesreportage


Jag gjorde ett reportage om min frisörs Mias arbete som jobbar på Frisörhuset. Det är mamma som blir klippt så det var så klart helt okej för henne att jag fotade. Det är helt naturliga bilder, till och med den som Mia tittar in i kameran på, det gällde bara att fånga ögonblicken. I dessa bilder ville jag visa hur jag tycker och uppfattar Mias arbete. Jag ville också förmedla en känsla om hur det är att bli klippt av henne. 

Jag börjar med att visa arbetsplatsen då man ser hela lokalen utifrån. Sedan har jag fått med stående, liggande, hel och halvbilder utefter hur Mia jobbar. Jag har också fotat ur olika perspektiv och närbilder så att jag på bästa sätt kan visa upp yrket som frisör. Den andra bilden är en helkroppsbild där jag visar Mias specifika arbetsplats. I bilderna ville jag få med att Mia är väldigt noggrann och koncentrerar sig på sin uppgift samtidigt som hon kan skratta och prata om någonting helt annat än det hon håller på med. Arbetet är väldigt socialt som man ser på flera utav bilderna att båda Mia och mamma pratar. Jag visar inte på någon stress i arbetet för jag tycker uppfattar det som väldigt lugnt. Det enda som går snabbt är saxens rörelse, och inzomningsoskärpan tyder på att det alltid blir ett noggrant arbete hur rörigt och komplicerat det än kan tyckas vara. I sista bilden ville jag lägga fokus på detaljerna eftersom det är de som är viktigast i det här arbetet. Jag syftar inte just på kammen och tillbehören, utan att det lika gärna kan vara en slinga, nyans eller 2 cm av håret som är betydelsefullt för både Mia och mamma.

Det var väldigt ljust i salongen och jag förstärkte den känslan genom att ta bort alla gula toner i bilderna då de också blev mer klara.

4 kommentarer:

  1. Hon har använt mycket bra inställningar. Hon har mycket olika skärpedjup beroende på vad hon har fotat. Hon har även använt inzommningsskärpa, frysningsbilder, vilket jag gillar, då hon visar vad hon har lärt sig under kursen. Jag gillar sista bilden, då borsten är i fokus.
    Etableringsbilden fungerar riktigt bra, då man ser vad det är för jobb hon har plåtat och man ser även i fönsret vad dem jobbar med i lokalen. Men jag skulle nog ha en liten ljusare bild, då jag tycker den är lite för mörk.
    Bilderna berättar att det är ett roligt yrke, men att man måste vara fokuserad och noggrann, så man inte klipper fel. Det är även ett socialt yrke, så det passar bra till personer som är väldigt sociala.
    Hon har följt kriterierna bra, då hon har en variation på bilder, ha tagit mellan 5-10 bilder. Hon har läst igenom dem noggrant innan hon började fota.
    Ja, hon har varit riktigt kreativ, då hon har fotat olika synvinklar på hur man ser på yrket och hon är även fotat på detaljer som har med yrket att göra, vilket jag tycker om. Hon har även varierat mellan närbilder, helbilder, stående och liggande bilder, vilket hon även beskriver i texten.
    Hon fotograferar även på ett personligt sätt, vilket jag tycker man ser i bilder, då kompositionen är riktigt bra. Jag tror även hon har tänkt på kompositionen väldigt mycket innan hon fotade.
    Bildredigeringen är riktigt bra, då hon inte har ändrat så mycket, utan som hon skrev. Hon tog bara bort lite gula toner, vilket jag tycker är bra, då inte bilden ska bli allt för gult. Men tycker att första "etableringsbilden" ska vara lite mer ljus, men det ska man inte göra i redigeringen, då den kommer vara för overklig.

    Om man kollar på konstnärligt sätt, som man även kan säga personligt. Så tycker jag hon har ett personligt sätt, vilket man ser på bilderna. Då bilderna har ett sammanhängande komposition och ljuset i bilderna är lika. Tycker om dem väldigt bra.

    Hon har verkligen ett personligt sätt att fotografera och jag tycker om bildkompositionen i bilderna. Bilderna är riktigt bra och ljuset är samma i varje bild.
    Lampljuset på fjärde bilden tycker jag förstör bilden lite, annars är den bra. Jag tycker att den som blir klippt ser lite för oskärp ut i bilden och tror det beror på ljuset i bilden. Annars tycker jag alla bilder är bra och passar verkligen ihop i sammanhanget.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Din bildserie från Frisörhuset är välkomponerade och beskriver yrket ur ett allsidigt perspektiv. Dina bilder förmedlar det du avsett, dvs koncentration men ändå avslappning. Du har fått till en bra vinkling med andra ord.
    Det märks också att du fångat ögonblicket för det ser oarrangerat ut. Jag skulle ha nöjt mig med en av de två bilderna som visar saxen i klippögonblicket. Du kan hantera kameran och tänka i bilder.

    SvaraRadera
  4. Bra analys av Hampus yrkesreportage. Du ser reportaget som en helhet och har en förmåga att lyfta fram det som känns positivt men även komma med förslag på förbättringar. Att du valt att se blomman som ett kreativt inslag i bild tre känns rätt. Du använder begrepp inom området vid din värdering av Hampus arbete. Du har en omfattande och utförlig analys som landar på de högre nivåerna enligt min bedömning.

    SvaraRadera