8 januari 2013

Uteliv


Först hade jag varit ute i skogen och tagit bilder på det som för mig är "uteliv", men så hittade jag denna bild istället. Den tog jag i somras i USA och visar en annan vinkel på "uteliv". Det är brorsan som sitter i bakgrunden och dricker öl. Med den här bilden visar jag uteliv på ett sätt som förmedlar umgänge ute på krogen och det var ju precis så det var.

Jag gillar att ha en speciell sak i fokus i mina bilder som förklarar bilden eller liknande. Man kanske inte alltid ser vad mina bilder föreställer men det är det jag tycker är intressant, att man får skapa sin egen vision. Just den här bilden ser man ju tydligt vad jag har tagit på, men det är också lite anonyma saker i den så att man får tänka till lite. Till exempel så vet man inte vem killen är eftersom man inte ser ansiktet, men man anar ju att han inte är själv eftersom det är rätt så många öl. Kanske en liten ölprovning? Sen om man är världsvan ser man att det är en dollarsedel som ligger på bordet alltså kan man veta vart bilder är tagen.

Men i alla fall så hade jag ganska kort skärpedjup, min kamera är nästan alltid inställd på den största möjliga bländare. Jag vet också att jag zoomade, eller det måste jag ha gjort eftersom det inte är en helbild och jag har inte skurit av den på något sätt, det skapar ju också kortare skärpedjup. Det var mörkare där inne än vad det är på bilden så iso höjde jag upp och exponeringstiden låg på 1/50.

I efterhand har jag inte gjort så mycket, gjorde bilden mindre med mer skärpa och ljusade upp bilden ett snäpp.  

2 kommentarer:

  1. Bilden är jätte snygg och livlig! jag gillar att det är kort skärpedjup så att resten av bilden blir lite suddig. Den är också lite rolig eftersom den är tagen så nära och lite underifrån så att glasen ser väldigt små ut men om man tittar på killen längre bak ser man att det är stora glas vilket gör bilden lite knasig. men väldigt snygg och bra färger.

    SvaraRadera
  2. Intressant att läsa att du vill vara personlig (ge bilderna en speciell stil) när du fotograferar.
    Vem eller vad har du som förebild?
    Jag tycker som du att det finns ett värde i att överlämna tolkningen till betraktaren.

    SvaraRadera