8 januari 2013

Surrealistisk bild


Det här är mitt "Handträd" och är ju väldigt surrealistiskt eftersom det inte kan existera. Tanken bakom detta är att det växer små händer på fingertopparna som löv gör på grenar. Skuggan la jag till för att det mer skulle likna ett träd och bli mer verkligt. Det var väldigt mycket jobb i photoshop. 


Först tog jag bara en bild på min hand. Ingen vidare bild för jag tog den på kvällen när det var mörkt och det var ingen bra belysning. 


Färgerna fixade jag med nivåer och ett kylande fotofilter när jag klippt ut handen i en ny bild med genomskinlig bakgrund så jag kunde arbeta med den bilden.



Sedan satte jag in handen i en ny bild med vit bakgrund. Jag satte in samma hand en gång till och satte den nya handen på ursprungshandens lillfinger. Jag fick så klart förminska den nya handen så att den passade på den platsen. Sen gjorde jag samma sak men satte den nya handen på ringfingret. 


När jag gjort samma sak på alla fingrar, förutom tummen, satte jag nya händer på de händers fingrar jag precis satt in i bilden. Så sammanlagt blev det 20 småhänder på den stora ursprungshanden. Det tog lite tid för det var ju inte så att jag bara satte handen där så var det klart. Jag fick sudda fram armen lite, som kom med den nya handen som jag satte dit, för att det skulle passa och bli en bra färg tillsammans med fingret. Alltså att det skulle se ut som att det faktiskt satt händer på fingrarna. 

Hade jag varit smart, vilket jag inte var, skulle jag ha gjort klart en hand på ett finger först och slagit ihop de lagren med varandra och bara kopierat det lagret till en ny bild. För att sedan använda den bilden och satt på de andra tre ursprungsfingrarna. Det hade inte varit lika jobbigt, men istället gjorde jag hand för hand så det tog några timmar. 


När jag gjorde skuggan slog jag ihop alla lager jag hade med alla händerna. Sedan tryckte jag på "lägg till en lagerstil" när jag hade handen markerad. Jag skapade min skugga så som jag ville ha den och för att sen ta bort skuggan så att den inte satt fast i handen högerklickade jag på den och skapade ett nytt lager. Annars skulle jag inte kunnat "lägga" den ner. Och det gjorde jag genom att hålla in cmd och dra ner den mot "marken". Så det ser ut som att handen står upp och för att ge bilden ett djup.

3 kommentarer:

  1. Bilden är jätte bra gjort och man ser att du kan hantera photoshop väl! Jag gillar verkligen att du har lagt till en skugga vilket gör att bilden får lite liv i sig. Bilden är nästan lite läskig eftersom den ser lite missbildad ut. Som du själv skrev så gjorde du ju det lite jobbigt för dig istället för att slå ihop alla lagren och kopierat. men den är väldigt snygg och proffsig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med Lovisa till stor del. Du har fått fram det surrealistiska med bilden och hanterar photoshop med god säkerhet!

      Radera
  2. Avancerat photoshopjobb och en kul idé.
    Jag förstår att det tog tid.
    Du är bra på att redigera.

    SvaraRadera