11 februari 2013

Analog teknik



Det var kul att lära sig att fota med en analog systemkamera, för det är något jag aldrig gjort förut. Det blev lite krångel först för att vi inte fick någon filmrulle så det blev dubbel fotografering. Eftersom vi inte kunde se fotona digitalt blev vi tvungna att kolla ljusmätaren väldigt noga, men det var inte så komplicerat. 
När vi fotat tog vi ut filmrullen i mörkerrummet och rullade upp den på en spole som vi la i en låda så att ljuset inte skulle förstöra filmen. Sen fick vi ha i rätt mängd olika kemikalier i en viss tid, fix och stopp, och sen spolade vi rent med vatten med en temperatur på 20 grader. 
När remsan torkat klippte vi den i bitar och la i plast för att vi skulle kunna göra en kontaktkarta i mörkerrummet. 
Sen valde jag ut en bra bild jag ville göra. Då fick jag ta en provremsa först för att se vilket ljus jag ville att bilden skulle ha. Då tillförde jag olika mängder ljus på provremsan och la den i kemikalierna för att få en bild. Den tid jag hade haft där ljuset var bäst, den tog jag sedan för hela bilden. 
Då tillförde jag ett fotopapper med ljus under dessa sekunder jag valt med filmremsan emellan så det blev den bild jag valt. Sedan la jag fotot i de olika kemikalierna så att bilden kom fram. 

1 kommentar: