19 november 2013

Stilleben



Eftersom jag fotade bilden hemma var det svårt att få till ljuset på ett bra sätt. Jag använde mig därför bara utav dagsljus och satte lite speglar runt om för att mjuka upp skuggorna. Den vita bakgrunden är mitt örngott som jag hängt över ett element och en låda som kaktusarna står på. Lådan var inte stabil så kaktusarna stod inte rakt vilket gjorde att örngottet veckade sig. 
Det blev en hel del redigering för att få bilden så pass vit. Jag gjorde bilden svartvit för att få bort eventuella färger i bilden. Intensiteten drog jag upp och jag minskade kontrasten. Jag fick göra två sådana lager för att få det resultat jag var ute efter. Jag använde också blandade kanaler för att jämna ut bilden. 
Kompositionen är enkel eftersom det bara är två saker. Men den är bra för att det finns djup, de står rakt och det finns lite linjer i bilden.

2 kommentarer:

  1. Bra resultat. Tillräckligt vit men ända så att formen träder fram. Djupet uppstår pga den diagonal som föremålen bildar in i bilden.

    SvaraRadera