15 november 2013

Eget projekt - Nisse

    

Dagen passade för porträtt på katten eftersom solen var både låg och stark, vilket gav bra kontraster och konturer. Det var svartvita bilder jag var ute efter, men inga originella svartvita så ja redigerade in en blå ton i bilderna. Även om det ser bra ut med bara svarta och vita nyanser så händer det mer i bilderna då det kommer in en annan färgton också. 
Det är svårt att fånga bra ögonblick när det gäller att fota djur, men jag ville ha enkla bilder som kunde likna "porträtt" på katten. Lite som när vi hade porträttfotograferingen i studion. Jag ville ha honom som den huvudsakliga delen i bilden, vilket jag tycker att jag fick till på alla bilder även om han är gömd i gräset. Djupet i bilderna hjälper till att variera porträtten med förgrund och bakgrund.


2 kommentarer:

  1. Bra komponerat tycker jag. Du har bra variation i bilderna också när det gäller placeringen av skärpan. Att lägga till en blå ton fungerade bra för att skapa ytterligare en dimension.
    Motljusbilden faller mig i smaken.

    SvaraRadera
  2. Väldigt fina bilder. Precis som du skriver gör sig ljuset väldigt bra i och med att solen stod lågt. Bilderna blev mer intressanta och lite annorlunda med blå ton än om de hade varit helt svartvita.

    SvaraRadera