26 november 2013

Fotografiska genrer

Dokumentärbild
 Hur ett skyltfönster ser ut.

Prosaiskt perspektiv
Vinkling ur de gåendes perspektiv när man kollar in i skyltfönstret. 

Poetiskt perspektiv 
Här gick jag ingående på julgranskulorna som man ser i skyltfönstret på bilderna ovan. Jag ville ha de som bildernas röda tråd eftersom ögat drar sig till dem i båda de första bilderna. Jag gjorde en slags rörelseoskärpa, då jag snurrade på kameran samtidigt som jag tog kortet med en exponeringstid på 1/4. 


2 kommentarer:

  1. Metonymi kallas begreppet med ett finare ord då man omformulerar motivet som du har gjort.
    Du har bra variation i dina bilder och verkar ha förstått de olika genrerna.

    SvaraRadera
  2. Bra bilder och tydliga skillnader mellan genrerna på bilderna. Den poetiska bilden är väldigt fin!

    SvaraRadera