31 januari 2014

Modereportage



Det här är min vän Rebecca som den här dagen har på sig något av de lite tuffare klädvalen. Därför valde jag denna bakgrund, med skog, snö och ett litet stenbrott som både är lite häftigt och går i samma toner som kläderna. Det blir ganska grått och lite rått, precis som jag ville ha det. 

Det var rätt mörkt när jag tog bilderna så jag har förstärkt ljus och högdagar mycket. Kontrast och skuggor la jag till samtidigt som jag drog ner på nyanserna för att få till den mättnad jag ville ha.

Jag ville att bilderna skulle visa "dagens outfit". Därför valde jag att ha en helkroppsbild och två bilder där detaljerna mer syns. Eftersom Rebeccas kläder inte var färgglada fick hon ha den vinröda mössan på sig så att inte klädval och bild skulle bli tråkigt. Hon skrattar på en bild för att man ska få en positiv känsla för kläderna, men jag valde också den mer allvarliga bilden så att det är kläderna som hamnar i fokus.

2 kommentarer:

  1. Ok resultat. Poserna kunde kanske varit mer utmanande för att understryka attityden du var ute efter.
    Färgmässigt så håller jag med dig i din analys. Färgerna harmonierar och den röda klingar till.

    SvaraRadera
  2. Fina bilder! Den vinröda mössan lyser upp bilderna lite och gör bilderna lite mer intressanta, precis som du skriver. Om mössan hade varit svart till exempel tror jag inte att bilderna hade blivit lika bra så det var väldigt bra tänkt. Dock hade du kunnat variera poserna lite mer och göra lite mer överdrivna poser då det ofta gör sig bra på bild och gör bildens budskap tydligare.

    SvaraRadera