28 januari 2014

Fotografera okända personer



Dessa tre människor är helt slumpmässigt utvalda som gärna ställde upp på att bli fotograferade. Det var roligt att kunna fota okända människor, för det är inte ofta man har en anledning att fota människor man inte känner. Jag fotade runt 6 personer och blev ganska förvånad att så många faktiskt ställde upp. Det var bara 3 personer som jag fick ett nej ifrån.
Kameran ställde jag in i förväg så att det i stort sätt bara var att knäppa lite bilder när det var dags. Det jag tänkte mest på var att få till ett bra utsnitt och hur bakgrunden gjorde sig i bilden. De flesta som blev fotade ställde upp sig spontant. Tanten är ganska böjd eftersom hon inte kunde sluta skratta åt sin väninna. Mannen i sista bilden tyckte inte att hans hår blev bra i de bilder jag tog så han ville att jag skulle ta om bilderna med en annan bakgrund. Han kunde dock inte svenska men verkade tycka det var kul att bli fotograferad. Efterbehandlingen gjordes i RAW av beskärning, ljus, färg, skärpa osv.

Jag vet att dessa personer inte har samma position i bilderna, men tycker inte att det gör något.

2 kommentarer:

  1. Bra komponerat. Kul med delningen av bildrummet i den översta bilden. Valet av plats kan ha större betydelse än man först tror. Den mörkhyade mannen passar bra mot den ljusa bakgrunden.

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra skärpa på bilderna. Även ljuset i bilderna är jättebra. När man ska fotografera förbipasserande personer på stan man inte känner kan det lätt gå fort och det är svårt att få till bra bilder ibland, men du har lyckats väldigt bra och jag tycker bilderna blev superbra! :)

    SvaraRadera