25 september 2012

Instinct


Det första man ser på bilden är en varg som ligger ner i snön med öppna ögon. Som om den ligger och vilar sig efter en tuff dag. Vargens huvud är i fokus, benen ser man lite suddigt längre bort och månen lyser längst upp på himlen. Jag tycker detta gör ett bra djup i bilden med förgrund, mellanplan och bakgrund.

Vargen ser inte död ut som jag antar att den är. Bilden är svartvit så man ser inget blod om det nu skulle finnas det. Bilden skulle passa bra som ett omslag för en bok eller film som handlar just om en vargs liv.  Det tycker jag för att man ser bilden från vargens perspektiv. Bilden är fotad nerifrån marken där vargen ligger upp mot himlen där man ser fullmånen.

Eftersom bilden är svartvit ger den en lite mörk och sorglig känsla. Man länkar också samman varg med fullmåne och det ser ut som vargen vill yla en sista gång för att den har blicken mot månen. Ljuset från månen reflekteras mot vargens blick. Månen ger också bra känslor i bilden, utan månen skulle man mer se en varg som ligger på marken i skogen. Nu när man ser månen ser det ut att ge ett sorts hopp för vargen. När jag ser bilden associerar jag till när Emil gräver ett varghål för att fånga vargen i "Emil i Lönneberga". Då tänker jag på skymning och fångst. Det är också lite twilight stuk i det hela.

Mia Petzäll är fotografen till bilden. Med hennes utställning "Instinct" vill hon visa att jakt är något helt naturligt som finns i människans natur. Därför har hon nog valt att ha bilderna svartvita för att de inte ska se alltför blodiga och läskiga ut.

4 kommentarer:

  1. Vilken bra analys! Om jag inte minns fel.. Skulle inte Emil fånga en varulv? kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha varulv som varg, tänkte ändå på Emil :pPPpp

      Radera
  2. Bra att du beskriver de olika bildplanen, ett enkelt sätt att åstadkomma djup i en bild.
    Jag tycker att månen ser onaturlig ut ,undrar om hon har klippt in den i bilden.
    Men det är klart att den betyder väldigt mycket för vår fantasi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är klart att hon har klippt in den, eftersom den svarta ytan fortfarande är fotat mot marken så är det omöjligt att det skulle finnas en måne där :)

      Radera